Her vil vi legge ut om båten, oppgraderinger og fixinger

Om Båten

Ting jeg har fixet

Bavaria 38 fot Cruiser

Byggeår: 2007, solgt 2008

Jeg kjøpte båten i 2021. og hentet den i Bergen/flesland i slutten av Mars.


Selger hadde båten på land, skiftet anoder under og vasket - flikket bunnmaling. Det var tatt service på motor høsten 2020 og skiftet eksosmanifold med kjøler og varmeveksler og bendet der sjøvann kommer inn. Så vidt jeg kan se var der ny eksos-slange.  Selger byttet også dieselvarmeren, da den gamle var kaputt og Pumpe på toalett.

Der er plastbeholder for septik i veggen på toalettrom. denne var ikke tilkoblet og aldri brukt!! (hadde gått rett i sjøen)  så selger fikk koblet dette om slik at nå går alt i septik-tank med mulighet for tømming med vakum eller til sjø.

Båten har bare 2 skrog gjennomføringer (messing) under vannlinjen og begge er i forbindelse med toalett. Alle andre gjennomføringer er over vannlinjen.


Da jeg kjøpte båten var den mangelfull etter mine krav, og jeg har tatt inn i regnskapet en hel del påkost og rep.

Nå (01.01.2022) begynner ting å komme på plass, men der er fremdeles mange ting som MÅ gjøres og noen ting som kan være jillt å få gjort.. :-)




Ting jeg skal fixe snarest

Noen ting haster og noen ting haster ikke.

Jeg fikk tak i en gammel Singer symaskin, og den syr pganske tjukke stoffer, men også finsøm. så det blir noen syjobber fremover.

Lazybag

- har dårlig glidelås og trenger oversys i sømmer + noen lapper og oppstramming. Ny 5 meter glidelås er ankommet så jeg venter på litt bedre vær til å ta den hjem for fix.

Den øverste Rekkevire må skiftes da den er plastbelagt og ser ikke helt ok ut.

Ny ankervinsj med 50 meter kjetting skal bestilles og monteres i baug.

Sidevindu i salong tas ut og remonteres med nye pakninger.

Seildrev skal ha ny belg og samtidig skal jeg bytte ut den orginale 2blada hjulvispen med en ny 3 blada tilpassa propell, som gir betydelig mer skyvkraft og kraft ved bakking. samtidig nye anoder. Dette skal fixes når jeg har båten på land i slutten av Mars. Samtidig skal den bunnsmøres og bones på sidene.

Skroggjennomføringer under vannlinjen skal byttes (2 stk) til kompositt.

Lugaren foran fikk en ekstra madrass (10 cm) fordi vi syntest orginale madrasser var altfor  myke. Ønsker meg også 3-5 cm overmadrass til lugarene akter. (det syr jeg selv).

Jobber akurat nå med nye dører til inngang til salong. lager de i Akoyatre.. med glass av Acryl.

Mikro-ovnen virket ikke så den fjernet jeg og skal i stedet  sette inn en skapdør for ett skap til nødvendige elektriske dibbedutter som kaffetrakter, vannvarmer og te/kaffe-koker koker en liten kopp om gangen.

Slingrestag til komfyr må jeg få laget og ett beslag rundt Geatspaken ute (mangler)

Teak på benkene ute må renses og settes inn med noe godt stoff. noe må limes på nytt og noe fuges.


Oljeskift på motor


Diseltank skal gjøres helt ren. der er jo ikke tatt hull for rengjøring så da må jeg lage luke i den (plasttank) rense dieselslanger, bytte alle filter.


Så hadde det  vert bra hvis jeg fikk tak i ett brukt forseil til reserveseil.








Sprayhood: "orginal" med noe slitte vindu, festet med knapper og hull som lett flåste opp.

Jeg fikk kjøpt en helt ny (uten bøyler) som hadde ligget 3 år hos megler, for en rimelig peng, og den tilpasset jeg på bøylene og festet i ny skinne.

Jeg bestillte ny

heldekkende kalesje hos W-Yacht på Åmøy og trodde jeg skulle få den før ferien!! men den ble ikke ferdig før i Oktober.  Den er skreddersydd av en dyktig seilmaker og spesialtilpasset båten med flotte løsninger. bl.a. fikk jeg satt inn vindu som kan glides opp i skråkant i front, slik at jeg kan se forover og se seilene når jeg seiler med kapellet på.  alle sider kan glides av og taket pakkes på bakre bøyle med overtrekk. En meget god løsning som jeg setter stor pris på.

Luken bak: badeplattforma - Har kanskje vert hydraulske sylindre for løft og senk en gang? nå var der bare en stopper og tau for opphal. Det gjorde at den gikk ikke helt opp.. og for å fikse det måtte stopperene justeres slik at luken ikke stoppet  nede. Nå fikset jeg det med syrefast kjetting på begge sider slik at luken er stabil og fast i tillegg til at den nå flukter helt med resten av skroget.

Varmtvannsbereder: oppdaget en lekkasje som gjorde at den gamle berederen måtte skiftes. fikk en ny av samme merke men 5 liter større (25).

Motor: Skiftet en O-ring på aksling for regulator motor. samtidig skiftet vi alle pakninger ved register og kamaksling pga oljelekkasje som nå er tettet. Fikk en stor regning på den saken.. for det ble mange timer å skru.  Jeg bruker Båtteknikk på Buøy til motorrep.

220Volt anlegg: Fungerte helt OK, men der er ikke mange uttak. Jeg har fått montert noen flere stikk for å slippe skjøteledninger, og for å gjøre ting mer praktisk ved f.eks lading av mobiler, nettbrett o,l. 

12-Volt anlegg:  Forbruks-strøm batteri var ett 160 Amp blybatteri med syre... Det holdt ikke så lenge når jeg seilte med skjermer og autopilot.. i tillegg liker jeg ikke knallgass i salongen!! så det ble byttet ut med 2x100 Amp Lithium batteri og ett mindre 64A gel. Det siste kommer jeg til å bytte i 2x100 amp AGM batteri.

Montering av Lithium er ikke sååå enkelt som forhandlere sier. jeg fikk probl. med lading fra motor og fra 220v lader. Selv om Lit.batt har innebygget batteristyring er det ikke rett enkelt. Jeg installerte en DC/DC 12 v. Victron lader og koblet den til Startbatteriet som ladekilde.  Den nye laderen kan programmeres fra mobilen (bluetooth), og den kutter lading når motoren stanses. Starter lading når landstrøm kobles til. Den lader med 25-30 ampere.

Rigg: Etter at jeg fikk båten hjem hadde jeg en kar i masten for å kontrollere/justere riggen og sertifisere den. i tillegg byttet vi alle pærene i lanterner til LED og byttet VHF-antennen som  hang og slang.

Jeg har også byttet nesten alle 12 volt pærer innendørs med  LED, montert 2 nye leselamper og led lys i cockpit ute.

Byttet også noe tauverk/fall og trakk inn nytt fall til Genaker.


Elektronikk:  Det var byttet ut en liten eldre Raymarine Plotter med en Vulcan 9 plotter. resten av utstyret var Raymarine men ikke i nett. Jeg har montert følgende:  Raymarine: AIS700 klB, Quantom Radar, ny AXIOM plotter, convertor for nettverk slik at alle instrumenter nå snakker sammen og den nye AXIOM plotter kan streames til TV i salong og kontrolleres med app på mobil. Jeg fikk også montert en fjernkontroll til Autopilot slik at jeg kan justere kursen uten å løpe bak til pidestall.


Jeg har også anskaffet en brukt flexibel spribom for Spinn/gen-aker på 4 meter Den virker godt på Genoaen som er vanskelig å spri uten bom.


Siste tilskudd er en  kortbølge skibssender 150w. Icom IC-M700.  Jeg jobber også med Amatørsertifikat for å kommunisere på amatørbånd.

Til denne har jeg en vertical 6 meter antenne.






blokkk